top of page
Meklēt
Writer's pictureLaura Kunstberga

Mazliet par zemapziņas programmām

Updated: 2020. g. 20. maijs

Kas ir zemapziņa un kā tā tiek ieprogrammēta? Kā zemapziņas programmas ietekmē mūsu dzīvi? Kā iespējams mainīt zemapziņas programmas ar koučinga metodi?


Iedomājies - Tu iegādājies jaunu planšeti un vēlies sākt to lietot. Iespējams, šajā planšetē ir kaut kādas pamata programmas, taču, lai pilnvērtīgi izmantotu planšeti, Tev ir nepieciešamas aplikācijas. Līdzīgi ir ar mums - cilvēkiem. Mēs ienākam šajā pasaulē ar dažām izdzīvošanas pamatprogrammām - raudāt, ēst, gulēt, taču, lai veiksmīgi dzīvotu šajā pasaulē, būs nepieciešamas vēl citas programmas.


Pirmajos 6-7 dzīves gados bērniņš nepārtraukti vēro, kopē, testē un ielādē savā zemapziņā programmas - kā izdzīvot šajā pasaulē (ar programmām var saprast uzskatus, pārliecības, reakcijas, rīcības scenārijus u.c.). Nešķirojot labas vai sliktas, veiksmīgas vai neveiksmīgas - tās ir atbilstošas esošajai situācijai un tam, kā bērna tuvinieki uztver pasauli.


Zemapziņas programmas ir automātiskas. Kad bērns ir iemācījies staigāt vai lasīt, šī darbība notiks bez piepūles un apzinātas uzmanības koncentrēšanas. Un jo biežāk šī programma tiek "darbināta", jo automātiskāka un neapzinātāka tā kļūst. Šādas programmas veidojas pilnīgi visās situācijās, ar kurām bērns saskaras - bērns iemācas reaģēt un rīkoties, atbilstoši esošajiem apstākļiem un pieejamiem resursiem. Taču, vai bērnībā iegūtās programmas ir aktuālas arī šodien?


Vai tās reakcijas un rīcības, ko mēs iemācījāmies bērnībā, joprojām ir aktuālas šodien, un atbalsta mūs realizēt mērķus un sapņus?

Kad bērns sasniedz sākumskolas vecumu, viņa smadzeņu darbība pamazām sāk mainīties - sāk parādīties apzināta rīcība, mērķtiecība, gribasspēks, domas, plānošana, lēmumu pieņemšana, izvērtēšana. Taču zemapziņas programmas, joprojām strādā 95% laika - ar mērķi pasargāt un nodrošināt izdzīvošanu. Un jo vairāk pierādījumu ikdienā ir tam, ka programma der, jo vairāk tā nostiprinās zemapziņā un jo neapzinātāka tā kļūst.


Kad esam sasnieguši pieaugušu vecumu, dzīvojam citā vidē, kā bērnībā, esam neatkarīgi un mums sāk parādīties vēlmes, kas bērnībā nebija aktuālas. Taču zemapziņā lielākā daļa programmu joprojām ir no bērnības un te izšķiroši ir tas, cik ļoti tās atbalsta tagadējo mērķu realizēšanu. Līdzīgi kā ar planšeti, ja kādreiz skaitļošanai pietika ar ielādēto programmu kalkulators, tad tagad iespējams ar šo programmu vairs nepietiks, lai realizētu savus finanšu mērķus. Un kamēr netiks apzinātas un lejuplādētas programmas, kas atbalstīs vēlamo mērķu sasniegšanu, tikmēr vēlamos mērķus, izmantojot esošās programmas, sasniegt neizdosies vai būs ārkārtīgi grūti. Mērķus sasniegt ir iespējams arī lietā liekot apzinātu gribasspēku, bet tas notiek caur ievērojamu pretestību, disciplīnu un apņēmību.


Tāpat pastāv arī sabotējošas programmas. Ja bērnībā no apkārtējiem "nokopējām" rīcību, kas ir pretēja tai, ko vēlamies piedzīvot savā ikdienā, piemēram, naudas taupīšana, smaga strādāšana, zāģēšana, necieņa, neveselīgs dzīvesveids u.t.t., tad, iespējams, šīs programmas traucē veidot veiksmīgu karjeru un harmoniskas attiecības šobrīd. Taču te ir viens āķis - katrs redzēto un piedzīvoto uztver atšķirīgi, arī bērni, tādēļ, piemēram, dvīņi no nelabvēlīgas ģimenes pieaugušā vecumā var dzīvot atšķirīgas dzīves.


Kā šajā situācijā var atbalstīt koučings?


Ar koučinga pieeju ir iespējams veicināt apzināšanos - kādi ir ieradumi un zemapziņas programmas, kuru rezultātā mēs piedzīvojam šī brīža rezultātus. Apzināšanās procesam piemīt milzīgs spēks. Jo tad, kad ikdienā mēs sākam pamanīt "re, šī ir mana zemapziņas programma, kas mani vairs neatbalsta mērķa realizācijā", tad ir iespēja izdarīt apzinātu izvēli pieņemt savādāku lēmumu un rīkoties citādāk. Un atšķirīga rīcība mūs aizved pie atšķirīgiem rezultātiem.


Taču, jāņem vērā, ka koučinga metode nav paredzēta darbam ar bērnības traumām. Koučings fokusējas uz šī brīža rezultātiem un to, kādi ieradumi un darbības rada šos rezultātus. Kad tas ir skaidrs, tiek modelēta vēlamā nākotne dažādos līmeņos un izstrādātas stratēģijas, kā sasniegt mērķus un realizēt sapņus.




120 skatījumi0 komentāri

Jaunākie ieraksti

Skatīt visu

Comments


bottom of page